Trends 2019

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Welke 5 trends gaan zich in 2019 volgens ons verder ontwikkelen

Enkele innovatie voorbeelden hieronder:

Interactieve films

Wij zijn zelf inmiddels al een geruime tijd bezig met het produceren van interactieve films. Zo hebben we een paar jaar geleden al interactieve films voor Twents Bureau voor Toerisme gemaakt en recent nog voor VGZ. We zien de vraag hiernaar groeien en denken dat dit in 2019 alleen maar door zal groeien.

Er ontstaat een toenemende mate van brand awareness wanneer de kijker van invloed is op het verhaal. De kijker is niet meer alleen op een lineaire manier aan het kijken naar de video, maar is actief bezig waardoor je met deze techniek de aandacht van de kijker langer wordt vastgehouden. Zeker in deze tijd, waarin men wordt overspoeld door allerlei social media uitingen, is dit een waardevol gegeven. Wij denken dat we nog maar het topje van de ijsberg hebben gezien en we zullen de technieken op het gebied van interactieve films blijven doorontwikkelen in 2019.

Netflix heeft eind december de interactieve Black Mirror film Bandersnatch online gezet. Hierin bepaal je zelf als kijker de keuzes die de karakters maken, zo ben je van invloed op het einde van de film. Zeker de moeite waard!

Augmented Reality Treasure Hunting

Na het succes van Pokémon Go zien we binnen de AR wereld een ontwikkeling ontstaan, die naar ons idee alleen maar verder door zal gaan. Pokémon Go liet zien dat men graag van de bank afkomt om deel te nemen aan een massale digitale speurtocht. Sindsdien zijn er steeds meer merken die geo-tracking in combinatie met augmented reality inzetten rondom reclame campagnes.

Zo heeft Oreo in samenwerking met Google onlangs The Great Oreo Cookie Quest campagne gelanceerd, waarbij, als je maar genoeg Oreo Cookies fotografeert, je kans kan maken op een Google smartphone of een reisje naar Silicon Valley.

Afgelopen jaar heeft Foot Locker, samen met Nike, de consument de mogelijkheid gegeven om vroegtijdig de nog te lanceren Jordan LeBron schoenen aan te schaffen. In samenwerking met Snapchat hebben ze een Augmented Reality “Hunt” georganiseerd met als laatste locatie een Foot Locker Pop-up Store. Het was zo succesvol dat de schoen binnen 23 minuten was uitverkocht.

360 video

Niet echt een verrassing, maar wel iets om rekening mee te houden. Nu de techniek achter 360 video/virtual reality uit de kinderschoenen gegroeid is, verwachten we hier steeds meer van. We zien dit zelf ook terug in het groeiende aantal aanvragen van video’s waarbij je in 360 graden moet kunnen rondkijken in bijvoorbeeld een fabriek of waarbij je een training in virtual reality moet afleggen. Het is een perfect middel om een potentiële klant een gedetailleerd kijkje te geven van je product, kantoor, event of winkel. Met mogelijkheden als live-stitchen en real-time streamen verwachten we dat deze techniek steeds meer opkomt en een standaard wordt in 2019.

Zo hebben we recent een VR beleving voor Akzo Nobel mogen produceren.

Lees erover in onze blog: https://mad-lab.nl/2018/09/10/akzonobel-vr-beleving-en-projection-mapping/

Virtual Reality technologie heeft nog maar sinds kort een niveau bereikt, waarbij het een overtuigende realistische ervaring kan opleveren, waar je daadwerkelijk gelooft dat je op een andere plek bent. Er zijn echter nog belangrijke beperkingen aan virtual reality:

  • Je hebt slechts een beperkte bewegingsvrijheid.
  • Je kunt nog niet ruiken of voelen in Virtual Reality.
  • Fysieke objecten komen niet overeen met de virtuele wereld.
  • Het is niet mogelijk samen met vrienden Virtual Reality te ervaren.

Met de huidige beschikbaar technologie is het echter wel mogelijk om deze beperkingen te overwinnen en een hyper realistische virtuele ervaring aan te bieden. Door het inzetten van de nieuwste technieken bieden we voor de gebruiker(s) volledige bewegingsvrijheid, een ervaring met meerdere personen tegelijk, waarbij de virtuele wereld overeenkomt met de fysieke wereld en waarbij vrijwel alle zintuiglijke mogelijkheden worden benut. Zo kunnen we virtuele trainingen op een vaste locatie geven, maar ook ter plaatse op maat inrichten voor de klant. Voor meer informatie kun je naar www.hyper-reality.nl gaan.


Live-social video/audio

Vrijwel alle grote social media platformen bieden de optie aan om live video te streamen. Veel celebrities maken hier al gretig gebruik van. We verwachten dat steeds meer merken hierin volgen in 2019. Om dichter bij de eindklant te komen is een livestream heel geschikt. De consument kan rechtstreeks vragen stellen (Q&A sessies) over het product of kan live getuige zijn van bijvoorbeeld een mijlpaal van het merk. Zo heeft SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, in februari van afgelopen jaar een Tesla Roadster de ruimte in geschoten tijdens een test lancering van de Falcon Heavy raket. Dit alles is live gestreamd op het internet en door miljoenen mensen bekeken.

Deze maand leggen we de laatste hand aan onze studio die speciaal is ingericht voor live-streaming. Bent u benieuwd wat live-streaming kan betekenen voor uw merk of product? Kom gerust een keer langs om de mogelijkheden te bespreken.

Storytelling, storytelling, storytelling….

Een goed verhaal is niet iets van de laatste dagen, een goed verhaal is van altijd. De award-winning commercials gaan niet over de technische specificaties of zitten niet op product details, maar vertellen een bijzonder verhaal en creëren een immersieve ervaring.

Storytelling gaat veel dieper in op wie je bent en waarom je iets doet. Het gaat om de ervaringen die je deelt en samen met je klanten creëert. Iedereen heeft een bijzonder verhaal en het delen hiervan maakt de wereld net een stukje mooier. Goede verhalen zorgen voor verbindingen en maken je merk menselijk. Wij zien nu al dat bewustwording hierover groeit en dit zal in 2019 alleen maar toenemen.

Wat brengt 2019?

Uiteraard zijn er nog vele andere zeer interessante ontwikkelingen die we hier nog niet benoemd hebben. We zijn dan ook benieuwd welke trend hier absoluut tussen had moeten staan volgens jou. Laat gerust een bericht achter.