MADlab en Design Thinking methode

Binnen MADlab zijn we constant bezig om voor onze klanten hun bedrijf, product of dienst op een zo innovatief en opvallend mogelijke manier onder de aandacht te brengen bij hun doelgroep. Maar hoe komen we nou van een probleemstelling naar een werkende passende eind-oplossing? Is een Virtual Reality oplossing de beste keuze, of is juist Augmented Reality de beste techniek om te gebruiken, of toch Projection Mapping of een interactieve installatie? In deze blog willen we jullie meenemen in de Design Thinking methode waarmee we tot zo’n eind-oplossing komen.

We zien allerlei kansen op de markt en hebben al mooie producten mogen ontwikkelen voor onze klanten die hieraan invulling geven. Maar voordat we vele uren (en geld) inzetten willen we inzicht krijgen wat de klant exact wil (ofwel de vraag achter de vraag). Wij doen dit via de Design Thinking methode. Een mooi artikel hierover is te vinden op Frankwatching. Bedrijven zoals IBM, PEPSI en Philips gebruiken bijvoorbeeld ook al jaren de Design Thinking methode tijdens hun innovatieproces.

Voordat we je meenemen in hoe we Design Thinking hebben toegepast binnen MADlab eerst een korte uitlegfilm:

Leer van je klanten

We merkten een algemene behoefte onder onze klantenkring. Veel klanten van ons staan regelmatig op een beurs, maar ze beseffen dat ze niet onderscheidend genoeg zijn. Veel stands lijken op elkaar en zijn niet spannend genoeg om op te vallen tussen de massa.

Om deze algemene behoefte te ontdekken is het van belang dat je echt luistert naar je klanten, luister naar hun motivaties, gebruiken, overwinningen. Maar vooral naar hun frustraties. Hier kun je waardevolle lessen uit trekken en vervolgens kansen ontdekken. Leer dus van je klanten. De klanten/ relaties met een duidelijke mening vertegenwoordigen vaak hetgeen wat het gemiddelde denkt of voelt, maar er niet perse zijn vinger op kan leggen.

Herken patronen

Ga je niet direct in verkoopmodus en luister je goed, dan zul je ontdekken dat veel van je klanten met dezelfde frustraties rondlopen. Ofwel hierin is een patroon te ontdekken. Zo hebben we recent een mooie passende eind-oplossing voor onze klant RPflow (voorheen Rollepaal groep) mogen opleveren. Om jullie mee te nemen in het proces dat we middels design thinking met hen hebben doorlopen, zullen we de business case van RPflow als voorbeeld nemen.

De volgende patronen kwamen wij tegen bij RPflow:  

“Wij staan vaak op een beurs, alles stands lijken op elkaar en wij willen ons graag onderscheiden”

“ Wij willen graag een middel hebben om potentials aan te trekken”

“Onze manier van ons portfolio presenteren past niet meer in de huidige tijd”

“Wij zijn op zoek naar een “wow” factor”

“ Veel innovatieve producten zijn erg duur en niet herbruikbaar”

Design thinking methode
Stappen Design Thinking
Stel ontwerpprincipes vast

Deze patronen bieden natuurlijk kansen. Nu we de patronen hebben vastgesteld kunnen we ontwerpprincipes vaststellen. Ontwerpprincipes geven richting aan het ontwerpproces. Het zijn de spelregels om van een probleemstelling naar een geschikt eindproduct te komen. Naar aanleiding van de patronen die wij hebben vastgesteld voor RPflow zijn de volgende ontwerpprincipes gedefinieerd:

Ontwerpprincipe 1:

Het product moet onderscheidend zijn in alle aspecten: ontwerp, bediening, beleving en gebruikersgemak.

Ontwerpprincipe 2:

Het product moet bij het eerste oogopslag nieuwsgierigheid wekken.

Ontwerpprincipe 3:

Het product moet verrassende elementen hebben die de potential als “mental leave behind” mee naar huis neemt.

Ontwerpprincipe 4:

Het product moet herbruikbaar en portable zijn.

Brainstorm en prototyping

Met de ontwerpprincipes in de hand hebben we ons team bij elkaar geroepen voor een brainstorm. Tijdens de brainstorm kwamen de leukste ideeën naar voren: een interactieve muur, een virtual reality beleving, een projection mapping vloer. Uiteindelijk hebben we enkele ideeën ruw uitgewerkt en voorgelegd aan de klant. Samen kozen we ervoor om een interactieve tafel te ontwikkelen.

Vervolgens zijn we gaan ontwerpen en prototypen. Prototyping vroeg in het ontwerpproces is nodig zodat de werking van het product kan worden getest en waarbij nodig, op tijd kan worden bijgestuurd. Denk hierbij aan de gebruikersinterface maar ook of bepaalde onderdelen goed in elkaar passen.

Wat betreft de interactieve tafel hadden we al een ontwikkelingsfase doorlopen. De eerste Interactieve Tafel de we hebben ontwikkeld was voorzien van een glasplaat met projectiefolie, waarop vanuit onderen met een beamer op wordt geprojecteerd. Speciale interactieve objecten worden met een camera getracked. Deze objecten kan de gebruiker inzetten om te interacteren en om informatie naar voren te halen. Een externe monitor gebruiken we om aanvullende content te tonen.

De eerste prototype van de tafel kunt u bekijken in onze MADlab showroom. Hoewel we zeer tevreden zijn over de werking van de tafel zagen we dat er altijd een aantal onderdelen beter konden. Zo waren we niet helemaal tevreden over het gebruiksgemak. Tevens denken we dat een daadwerkelijke touchscreen veel kan toevoegen.

Blijf doorontwikkelen

Met dit in gedachte hebben we de Interactieve Tafel doorontwikkeld tot wat het nu is. Een Interactieve Tafel voorzien van een 4K touchscreen. De tafel kan 6 interactieve objecten tegelijk aan en de gebruikersinterface is na vele re-designs zeer intuïtief.  

De Interactieve tafel wordt nu ingezet door RPflow om hun productcatalogus op een inspirerende, innovatieve manier te tonen. Bekijk onderstaand filmpje om het eindresultaat te zien.

RPflow staat wereldwijd meerdere keren per jaar op beurzen en congressen waarbij de tafel gebruikt zal worden. Daarnaast zal de tafel op het hoofdkantoor geplaatst worden. De techniek en content van de tafel zal in ontwikkeling blijven de komende tijd. Zo zijn er al plannen om ook een custom made air hockey spelelement toe te voegen aan de tafel, waardoor plezier en informatie delen nog meer gecombineerd worden met elkaar.

Binnen MADlab zoeken we samen met de klant naar een innovatieve verrassende manier om het bedrijf, product, dienst of merk in de markt te zetten. Design Thinking is hierbij een methode die bij ons past, maar dit is natuurlijk niet heilig en altijd geschikt. Wij zijn erg benieuwd naar uw ervaringen met Design Thinking of andere methodes, laat hieronder uw reactie achter.