AkzoNobel 100 jaar zoutwinning in Twente

AkzoNobel viert dit jaar ‘100 jaar zoutwinning in Twente’ en ter gelegenheid van dit jubileum hebben wij voor de Open Dag een VR beleving mogen ontwikkelen. De uitdaging was om op een onderscheidende, indrukwekkende maar toch informatieve wijze het zoutwinningsproces in een 360 film en animatie tot leven te laten komen. Dé kans om de nieuwste technieken in te zetten. Het leverde een zoutwiningsfilm op die zowel met VR Bril als op elk gewenst device te bekijken is. Voor het Symposium heeft Studio MAD de rijke geschiedenis van AkzoNobel verwerkt in de ‘History of Salt’ productie, waarin alle ontwikkelingen van de zoutwinningsorganisatie aan bod komen. Die content hebben wij middels projection mapping tijdens het Symposium gepresenteerd.

History of Salt

Dat Twente een zoutrijke geschiedenis kent is de meeste inwoners wel bekend. Wanneer je door het Twentse landschap rijdt zie je de typerende zouthuisjes in de weilanden staan. Hoe deze industrie is ontstaan in Twente en de historie van het bedrijf AkzoNobel komt naar voren in de symposium film gemaakt door Studio MAD.

In de ‘History of Salt’ productie neemt de voice-over ons mee in de historie van AkzoNobel waarbij foto’s, films en zelfs een oude commercial worden afgewisseld met interviews. De zeshoek die veelvuldig terugkomt in de animatie vormde het uitgangspunt voor de gehele stijl waarin de AkzoNobel producties zijn neergezet. Het interview met voormalig AkzoNobel medewerker Ger Albers was een unieke kans om uit eerste hand meer te weten te komen over de rijke historie van AkzoNobel. De 100-jarige Ger Albers is inmiddels net zo oud als de zoutwinning in Nederland en leert ons meer over het ontstaan van de zoutbus zoals we hem tegenwoordig allemaal in de keuken hebben staan.

Projection Mapping

Het Symposium werd gehouden in De Waaier op de campus van Universiteit Twente. Deze zaal biedt de mogelijkheid om tijdens het vertonen van de presentatie een animatie af te spelen op de zijwand doormiddel van projection mapping. Wij hebben ervoor gekozen om een tijdlijn te animeren waarin de historie van AkzoNobel in jaartallen en bijbehorende zoutcapaciteit getoond worden. De timing van de ‘History of Salt’ film en de tijdlijn animatie waren volledig op elkaar afgestemd, waardoor er een speelse kijkervaring is gecreëerd door de informatie over twee plekken te verdelen.

Thales_07Symposium_3

VR beleving

Voor de open dag ‘100 jaar zoutwinning in Twente’ hebben we naast een 2D-film ook een 360 graden film ontwikkeld die de bezoekers met een Virtual Reality-bril op locatie konden bekijken. De open dag is vanwege aangekondigde acties van de vakbonden op het laatste moment helaas geannuleerd. Desalniettemin heeft het een bijzondere film opgeleverd die de kijker de mogelijkheid biedt om de locatie Hengelo van AkzoNobel en het zoutwinningsproces vanuit een 360 graden perspectief te bekijken.  

Het produceren van een 360 graden film vraagt om een andere aanpak dan een “standaard” 2D film. Zo hebben we diverse afdelingen van AkzoNobel gefilmd met een 360 camera. Normaal gesproken maken we meerdere shots van een locatie om alles in beeld te krijgen, maar met een 360 graden camera is het de uitdaging om de camera zo op te stellen zodat alle kenmerkende aspecten van de locatie te zien zijn. In de post-productie verwerken we het geschoten materiaal ook op een andere manier. Zo worden de beelden van de 360 graden camera aan elkaar ‘gestitcht’ om een mooi verloop te creëren. Aangezien de kijker zelf kan kiezen welk deel van het beeld hij bekijkt, is het van belang om de shots lang genoeg in beeld te houden. Om de kijker een nog realistischere beleving te bieden hebben we gebruik gemaakt van 360 graden sound design. Wanneer je de film met een VR-bril en koptelefoon bekijkt, hoor je dat het geluid in het juiste perspectief is geplaatst en het met je kijkrichting meebeweegt. De 360 graden filmbeelden worden afgewisseld door 3D animaties waarin het zoutwinningsproces is nagebootst.

De zoutwinningsfilm in 360 graden biedt een unieke filmbeleving, maar is daarnaast ook zeer informatief. Als kijker kom je meer te weten over het zoutwinningsproces en krijg je zonder op locatie te zijn de kans om binnen te kijken bij AkzoNobel.

De producties van AkzoNobel hebben alle facetten die wij binnen MADlab en Studio MAD beheersen en uitvoeren geraakt. Met het voltallige team zijn we aan de slag gegaan om AkzoNobel op een bijzondere en interessante wijze te presenteren voor verschillende toepassingen en doelgroepen. Van concept tot color grading, van grafisch ontwerp tot 3D animatie & VR beleving: alles wat MADlab en Studio MAD te bieden heeft kwam aan bod tijdens deze productieperiode, waarin we zelf ook nog een en ander hebben opgestoken over de zoutwinning in Twente.